بررسی فقهی و حقوقی ماده 1133 قانون مدنی با اصلاحات سال 1381
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده حقوق
- نویسنده الهام مرادیان
- استاد راهنما بهشید ارفع نیا محمدجواد صفار
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
چکیده با نگاهی به تاریخ به این نتیجه می رسیم که مسأله حقوق زن از دیر باز ذهن جامعه بشری را به خود مشغول داشته و در طول تاریخ با فراز و نشیب هایی همراه بوده است. باید توجه داشت، اصل و اساس دین اسلام بر پایه عدل استوار است و محور همه قوانین و احکام آن، مبارزه با ظلم و تعدی و بر پایی عدل می باشد و قوانین اسلام در مرحله اجرا با مکارم و سجایای اخلاقی توأم می گردد و نیز باید توجه داشت، نهاد حقوق خانواده در اسلام از موقعیت ویژه ای برخوردار است به گونه ای که شارع اراده طرفین عقد ازدواج را محدود نموده است، تا بدین وسیله حیات اجتماع را که در گرو حیات خانواده، به عنوان سلول اولیه اجتماع می باشد، تضمین گرداند. آن چه مسلم است، در بین حقوقدانان هیچ اختلاف نظری در مورد ایقاع بودن طلاق نیست، در حالی که شروع زندگی یک زوج به صورت عقد است و تحقق عقد نکاح نیاز به انشای هر دو طرف دارد بر خلاف طلاق که کافی است که اراده مرد انشا شود. هر چند با اصلاحاتی که در سال 1381 در ماده 1133 قانون مدنی به وجود آمد، ظاهر توهین آمیز ماده فوق تغییر یافت، ولی در واقع اگر هم تلاشی صورت گرفت، بی فایده بود. به نظر می رسد تبصره الحاقی ماده، حرف خاصی برای گفتن ندارد و به شکلی فقط بیان همان موارد قبلی است در حالی که هدف از اصلاح، باز بینی یا فسخ مواد است اگر چه قانون مدنی یکی از منسجم ترین قوانین و از حیث نوشتاری از شاهکارهای ادبیات حقوقی ایران است ولی باید گفت با توجه به شرایط زمانی و تغییر و تحولات موجود نیازمند بازنگری در جزییات است و خوشبختانه پویایی فقه و مبانی اصیل اسلامی، نقش مهمی در ارائه نظریات و تئوری های عمیق و ژرف به منظور دستیابی به قوانین نوین بنا به نیاز زمان و مکان دارد. آمار نشان می دهد با این که اختیار طلاق تا حدود زیادی در دست مردان است اما این زنان هستند که در اکثر موارد برای طلاق پیش قدم شده و دادخواست می دهند و شاید این نوعی اعتراض از جانب ایشان است.
منابع مشابه
بررسی حقوقی و فقهی ماده 265 قانون مدنی
ماده 265 قانون مدنی مقررداشته است: «هر کس مالی به دیگری میدهد ظاهراً در عدم تبرع است؛ بنابراین اگر کسی چیزی به دیگری بدهد بدون اینکه مدیون آن چیز باشد میتواند استرداد کند». در تفسیر این ماده بین حقوقدانان اختلافنظر وجود دارد. برخی این ماده را ظاهر در مدیونیت دهنده مال میدانند و بعضی دیگر معتقد به عدم مدیونیت دهنده مال بوده و اثبات استحقاق دریافت را بعهده گیرنده مال میدانند. در فقه امامیه ن...
متن کاملبررسی مبانی فقهی و حقوقی مادة 852 قانون مدنی
قانون مدنی در مواد 850 و 851 شروط لازم برای موصیله را موجود بودن و زنده متولد شدن میداند و ماده 957 قانون مدنی، شرط تمتع حمل از حقوق مدنی را زنده متولد شدن وی دانسته است. در عین حال، ماده 852 مقرر میدارد: «اگر حمل در نتیجه جرمی سقط شود موصیبه، به ورثة او میرسد مگر اینکه جرم مانع ارث باشد». ظاهراً حکم این ماده با اطلاق موادی که در ابتدا ذکر گردید مخالف است. این ماده جنین را در صورتی که در اث...
متن کاملبازنگری حقوقی ماده 1043 قانون مدنی
در مذاهب اسلامی، نظرات زیادی مبنی بر امکان یا عدم امکان ازدواج دختر باکره رشیده بدون اجازه ولیّ قهری وجود دارد. در ماده 1043 قانون مدنی لزوم اذن ولیّ برای نکاح دختر باکره به صورت صریح مطرح شده است. برخی از فقها قائل به تفصیل بین نکاح موقت و دائم م یباشند، عده زیادی احتیاط کرده و بسیاری از فقهای مشهور و برخی مراجع فعلی، اذن پدر در نکاح دختر باکره رشیده را لازم نمی دانند. لذا، این ماده، با نظر برخی...
متن کاملواکاوی فقهی _ حقوقی حق حبس و چالشهای فراروی ماده ی 1085 قانون مدنی
حق حبس در نظام حقوقی اسلام یک مزیت و به عنوان ضمانت اجرایی حقوق مالی زوجه در ازدواج است که می توان گفت از مصادیق مدرن رعایت حقوق بشر در جهت صیانت از حقوق مالکیت بانوان و آزادی آنان در امور مالی خویش محسوب می شود، چنان که به زن حق می دهد از ایفای وظایفش در مقابل شوهر امتناع کند تا زوج وادار شود با حفظ حق نفقه، مهریه ی معجل و معلوم او را به وی تسلیم نماید.مفاد ماده ی 1085 قانون مدنی ناظر به همین ...
متن کاملتحلیل فقهی حقوقی اداره مال غیر(ماده 306 قانون مدنی)
چکیده: موضوع این پژوهش «تحلیل فقهی - حقوقی ادار? مال غیر (ماده 306 قانون مدنی)» می باشد. برای تفسیر ماده یادشده باید به نصوص معتبر دینی و متون فقهی رجوع کرد. طبق ادل? معتبر، تصرف مدیر مال غیر با اذن شرعی است و او یکی از دارندگان ولایت می باشد. برای اثبات ولایت و جواز تصرف مومن عادل (مدیر مال غیر) می توان به آی? قیام (4/5) و آی? ولایت (9/71) استناد کرد، ولی آیه های شریفه: حکایت (18/71 و 77)، ضر...
15 صفحه اولبازنگری حقوقی ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی
در مذاهب اسلامی، نظرات زیادی مبنی بر امکان یا عدم امکان ازدواج دختر باکره رشیده بدون اجازه ولیّ قهری وجود دارد. در ماده 1043 قانون مدنی لزوم اذن ولیّ برای نکاح دختر باکره به صورت صریح مطرح شده است. برخی از فقها قائل به تفصیل بین نکاح موقت و دائم م یباشند، عده زیادی احتیاط کرده و بسیاری از فقهای مشهور و برخی مراجع فعلی، اذن پدر در نکاح دختر باکره رشیده را لازم نمی دانند. لذا، این ماده، با نظر برخی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده حقوق
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023